fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Kemahiran Membina Jaringan

Kini, lagi ‘tebal’ simpanan atau koleksi kad perniagaan adalah lebih baik

Photo by The Creative Exchange on Unsplash

Kini dunia dipenuhi dengan jaringan. “Everybody is networked”. Hampir tiada yang harus tertinggal. Akses kepada maklumat dan jaringan kini hanya di hujung jari. Dahulunya, ilmu pengetahuan dan kemahiran mungkin memadai untuk meneruskan kelangsungan. Istilah yang lazim digunakan dahulu, kuasai ‘know-how’ atau pengetahuan produk dan perkhidmatan yang disediakan. 

Kini, lagi ‘tebal’ simpanan atau koleksi kad perniagaan adalah lebih baik. Lebih ramai jaringan yang berkualiti adalah lebih baik. Seseorang yang ada ramai kenalan adalah lebih berkesan berbanding dengan mereka yang belum membina kenalan atau jaringan yang besar. 

Ianya akan lebih bagus dan berkesan jika kenalan ini juga merupakan jaringan perniagaan kita. Istilah yang lazim digunakan kini adalah kemahiran ‘know-who’. 

Bahasa untuk jaringan bisnes tak sama dengan bahasa untuk kenalan. Sesi ‘mengopi’ atau ‘mengeteh’ dengan ‘business contact’ atau ‘business network’ juga tak sama dengan minum-minum dengan jiran tetangga atau ipar-duai. Gaya bahasa yang digunakan harus berbeza dan nampak berbeza. Bahasa karismatik dan berkayakinan perlu dikuasai. Jika pendiri perniagaan atau perusahaan itu seorang wanita, bahasa mak-mak perlu dielakkan. Bahkan, bahasa gaya bapa-bapa juga mesti dielakkan. 

Mudahnya, menguasai kemahiran membina jaringan bukanlah satu pilihan jika ingin berjaya dan cemerlang.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Tiga Cabaran Besar Untuk Berubah

Leadership & Empowerment

Connect
Sign Up For Our Newsletter