fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Mengurus Data Pelanggan

Data adalah kuasa

Photo by Wes Hicks on Unsplash

Dalam salah satu latihan yang dikendalikan, saya ditanya. “Musim Covid ni, kami tiada show. Tiada terima sebarang jemputan di mana-mana. Bagaimana nasihat tuan?” Tips pendek yang saya berikan sebagai respon, “pengkalan data pelanggan”. 

Ya, ‘revisit’ dan ‘refresh’ data dan maklumat pelanggan. Data adalah kuasa. Sentuh, hubungi dan tautkan kembali dengan pelanggan anda. Kini, data adalah ‘raja’. Mengendalikan data yang kaya dan raya memerlukan kemahiran yang khusus. Jika tiada ilmu dan kemahiran nescaya kita boleh ‘lemas’ dengan data tersebut. 

Data yang ada perlulah dikemaskini terlebih dahulu. Ini termasuklah menentukan status dan kedudukan terkini setiap data pelanggan tersebut, mungkin ada yang telah tiada atau berpindah contohnya. Boleh jadi juga di kalangan pelanggan kini telah memulakan perniagaan masing-masing bahkan kini menjadi rakan saingan kita pula. 

Pemetakkan pelanggan atau ‘client segmentation’ akan membantu kita lebih mengenali ‘avatar’ pelanggan yang perlu disusuli semula. Yang jelas, jika kita berada di dalam keadaan tidak pasti di mana ingin bermula semula, mulakanlah dengan data pelanggan kita.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How To Pivot Quickly In The Wake Of COVID-19

Business Entrepreneurship

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Top CRM Software For Businesses To Manage Workflow

Business Entrepreneurship

Connect
Sign Up For Our Newsletter