fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Kemahiran Menyatakan Hasrat Perniagaan Melalui Surat

Penguasaan bahasa yang baik adalah penting

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Dalam mengendalikan perusahaan atau perniagaan kita, perlukah ada kemahiran untuk menulis surat hasrat secara rasmi? Ini suatu kemahiran penting; mengutus surat minat atau surat hasrat kepada bakal pelanggan sama ada pelanggan di sektor awam mahu pun swasta. Nabi Muhammad SAW juga mengutus surat penting kepada ketua-ketua kerajaan di zaman itu demi menyeru kepada Tuhan Yang Satu. Kerja mengutus surat ini rupa-rupanya aktiviti sejak zaman-berzaman. 

Bahkan, Perdana Menteri ke-4 dan ke-7 iaitu Tun Dr Mahathir juga kerap mengutus surat-surat penting kepada HOG, ‘Head of Governments’ menyatakan pendirian, pandangan, sokongan bahkan teguran kepada ketua-ketuanegara di dunia. 

Penguasaan bahasa yang baik adalah penting. Pelanggan akan ‘membaca’ si penulis dengan bahasa yang digunakan di dalam surat mahupun pesanan teks yang dihantar. Bezanya, ayat sempurna berbanding ayat dengan bahasa ‘kontot’ atau tidak sempurna sahaja. 

Tidak kira apa jua produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan, lazimilah dan perelokkanlah gaya bahasa yang digunakan baik di dalam surat rasmi seperti surat hasrat mahupun di dalam pesanan teks. Ia lebih penting bila mana surat itu adalah surat perniagaan demi masa depan.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Tiga Cabaran Besar Untuk Berubah

Leadership & Empowerment

Connect
Sign Up For Our Newsletter