fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Mencipta Prospek & Pelanggan

Seorang konsultan akan bersama-sama dengan pelanggan mengenalpasti keperluan perkhidmatan atau produk

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Nak ubah suspek kepada pelanggan? Nak ubah orang yang tidak dikenali kepada seseorang yang boleh dibawa berbual dan dijadikan bakal pelanggan? Tak boleh cakap macam tu dengan pelanggan, sebab customer is always right. Ini yang biasa kita dengar sejak dahulu lagi. 

Pernah anda jumpa pelanggan yang tidak tahu apa yang dia tidak tahu? Pelanggan yang tidak tahu skop perkhidmatan atau spesifikasi produk yang mereka perlukan? Mereka yang hanya agak-agak sahaja. 

Di sinilah topi konsultan perlu dipakai. Kenapa ya, sebab kini “client is always important”. Ini gagasan baru dan lebih penting. 

Seorang konsultan akan bersama-sama dengan pelanggan mengenalpasti keperluan perkhidmatan atau produk. Konsultan akan sama-sama bersetuju dengan pelanggan tentang penyataan keperluan atau spesifikasi kerja sebelum kerja-kerja bermula. 

Membantu pelanggan mengetahui apa yang perlu dan apa yang tidak perlu akan memberi nilai tambah terhadap perkhidmatan kita. 

Bercakap seperti seorang konsultan perlukan ilmu dan kemahiran. Bahkan, berjalan dan berpakaian seperti seorang konsultan juga boleh dipelajari agar keyakinan pelanggan akan wujud di pertemuan pertama. “There is no second opportunity for first impression” pesan bijak pandai. 

Belajar dengan melakukan adalah teknik paling berkesan. Jika anda ingin semakin mahir membuat keputusan, buatlah lebih banyak keputusan. Jika ingin mahir membina jaringan dan pelanggan, lakukanlah ia lebih kerap.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Tiga Cabaran Besar Untuk Berubah

Leadership & Empowerment

Connect
Sign Up For Our Newsletter