fbpx
Connect with us

Subscribe

Originals

Kesan Terhadap Perniagaan Anda Di Masa Krisis

Kenal pasti strategi untuk mengurangkan kesan-kesan tersebut

Photo by Poh Wei Chuen on Unsplash

COVID-19 akan menjadi kejutan kepada banyak perniagaan yang boleh meletakkan masa depan terdekat mereka dalam bahaya serius, dan tidak ada cara untuk mengetahui berapa lama krisis ini menunggu akan berlangsung. 

Sebagai sebahagian daripada strategi pengurusan risiko yang komprehensif, terdapat pelbagai tindakan yang perlu anda ambil sekarang untuk menyediakan perniagaan anda untuk COVID-19, untuk meletakkannya dalam kedudukan yang terbaik untuk bukan sahaja menavigasi melalui krisis tetapi juga lebih bersedia untuk mengambil kesempatan daripada pemulihan. Asas kepada persediaan anda adalah mengikuti tarikh dengan maklumat rasmi mengenai COVID-19 dan mana-mana arahan pihak berkuasa kesihatan awam boleh mengeluarkan. Oleh itu adalah penting untuk mengikuti Laman web pihak berkuasa kesihatan tempatan anda.

Senarai kemungkinan kesan-kesan terhadap perniagaan anda, nilaikan kesan kewangan dan membangunkan strategi mitigasi. Bincangkan dengan kakitangan anda, pembekal utama dan pelanggan utama apa kesan COVID-19 terhadap perniagaan anda. Kesan terhadap perniagaan mungkin paling ketara dalam bidang berikut:

  • Penjualan. Terutamanya jika anda tidak mempunyai kehadiran dalam talian sedikit atau tidak.
  • Ketersediaan kakitangan. Dengan orang yang mungkin dikenakan sekatan pergerakan mereka, kemampuan mereka untuk bekerja akan dikurangkan, terutama jika ada ruang lingkup yang terbatas untuk mereka bekerja dari rumah.
  • Rantaian bekalan. Terutamanya jika anda bergantung pada pembekal dari bahagian dunia yang terjejas teruk.
  • Kewangan. Terutamanya jika simpanan tunai anda rendah. Sekiranya perniagaan anda sudah terjejas, mulakan dengan menyenaraikan kesannya. Sekiranya anda tidak terpengaruh, anda masih boleh membuat beberapa unjuran yang tepat. 

Dalam menyenaraikan kemungkinan kesan tersebut, cubalah untuk mengukur apa kesannya terhadap perniagaan anda dan kenal pasti strategi yang mungkin untuk mengurangkan kesan tersebut.

Semak kesihatan kewangan pada perniagaan anda. Pengetahuan mengenai kesihatan kewangan perniagaan anda adalah asas untuk membantu anda menentukan apa yang anda boleh dan harus lakukan sekarang untuk meletakkan perniagaan anda dalam kedudukan yang terbaik untuk mengatasi krisis. Sejumlah besar maklumat mengenai kesihatan kewangan dan prestasi perniagaan anda dapat diperoleh dengan menganalisis penyata kewangan anda melalui nisbah kewangan.

Lakukan anggaran anda dengan tugasan baru. Andaian yang mungkin anda gunakan untuk menghasilkan anggaran anda kemungkinan besar tidak lagi relevan kerana krisis. Bekerja dengan akauntan anda, ikuti senarai kemungkinan kesan COVID-19 yang telah anda kembangkan dan lakukan semula anggaran anda. Sertakan pelbagai kemungkinan senario yang tidak dapat difikirkan sebelumnya, seperti penurunan penjualan sebanyak 50 hingga 80 peratus dalam tempoh tiga hingga enam bulan, atau pembekal tidak dapat memberikan anda item utama selama enam minggu. Pertimbangkan dengan teliti bagaimana setiap senario tersebut mempengaruhi aliran tunai anda.

Bertindak sekarang untuk meningkatkan aliran tunai. Setelah melakukan belanjawan semula dan menentukan tahap kesihatan kewangan perniagaan anda, termasuk simpanan tunai anda, anda kemungkinan akan mendapati perniagaan anda akan mengalami masalah dengan aliran tunai dalam masa terdekat. Oleh itu, anda mesti bertindak sekarang untuk meningkatkan aliran tunai. Langkah pertama untuk meningkatkan aliran tunai adalah menyiapkan ramalan aliran tunai, dan mengemas kini ramalan itu sepanjang krisis, mungkin setiap minggu. Ini akan memberi anda peringatan mengenai masalah aliran tunai sehingga anda dapat bertindak lebih awal untuk mengatasinya.

Bicara kepada pembekal utama. Bercakap dengan pembekal utama anda mengenai kemampuan mereka untuk menyampaikan dengan pasti semasa krisis. Pertimbangkan bukan hanya kemampuan mereka untuk menghasilkan input yang anda perlukan, tetapi juga pengangkutan produk kepada anda dan tetap dengan kos/harga yang telah disepakati. Contohnya, jika pembekal anda atau pembekal utama mereka berada di lokasi yang teruk dilanda COVID-19, pengeluaran mungkin perlahan atau terhenti, dan/atau kemampuan mereka untuk membekalkan bekalan tersebut kepada anda akan dibatasi. Akibatnya, bekalan utama itu mengambil masa lebih lama untuk tiba. Sekiranya pihak berkuasa mengenakan sekatan import berdasarkan asal produk, maka lebih banyak masa akan dihabiskan di tempat pelepasan bebas cukai sebelum anda dapat memanfaatkan barang tersebut. Dalam senario seperti itu, anda harus mempertimbangkan untuk menetapkan pembekal alternatif, termasuk pembekal tempatan walaupun lebih mahal. Dapatkannya sekarang dan mulakan rundingan harga lebih awal.

Kenali pekerja dengan kemahiran kritikal untuk perniagaan anda. Pertimbangkan pekerja mana yang tidak mudah diganti serta fungsi perniagaan mana yang perlu terus beroperasi tanpa mengira. Carilah orang lain yang dapat mempelajari tugas tersebut. Penyumberan luar mungkin merupakan penyelesaian alternatif. Di mana pekerja seperti itu dapat bekerja dari rumah, pastikan mereka mengambil peralatan (seperti komputer riba) yang mereka perlukan untuk bekerja dari rumah, dengan mereka setiap malam sekiranya anda terpaksa menutup premis anda dengan segera. Pertimbangkan untuk membuat senarai khas supaya kakitangan kritikal sentiasa ada untuk memastikan sistem dan proses perniagaan penting berjalan.

Pengukuran, pengukuran, pengukuran. Terdapat sebilangan besar petunjuk utama yang dengan cepat akan memberitahu anda bagaimana perniagaan anda berjalan. Mereka mungkin semudah nilai penjualan harian, atau baki tunai atau baki penghutang, atau nilai pesanan dan tempahan. Buat grafik yang menunjukkan petunjuk utama ini dan kemas kini setiap hari atau sekurang-kurangnya setiap minggu. Dengan cepat akan menunjukkan kepada anda sebarang trend semasa mereka muncul.

Lakukan realiti perniagaan anda. Gunakan krisis sebagai peluang untuk merenungkan perniagaan anda, bagaimana ia dijalankan, bagaimana anda ingin menjalankan krisis pasca dan adakah ia masih sesuai untuk anda. Soalan yang perlu ditanyakan kepada diri sendiri meliputi: 

  • Adakah anda gembira menjalankan perniagaan sebelum krisis?
  • Adakah anda memperoleh keuntungan yang anda mahukan?
  • Adakah anda suka menjadi bos anda sendiri?
  • Adakah aliran tunai yang mencukupi dalam perniagaan sebelum krisis?
  • Adakah anda mencapai pulangan pelaburan yang anda mahukan dari perniagaan anda?
  • Adakah anda bersedia untuk tuntutan tambahan yang berpotensi untuk memulihkan perniagaan anda, baik secara peribadi dan kewangan?
  • Adakah anda mampu untuk terus menjalankan perniagaan semasa perniagaan anda pulih?
  • Bolehkah anda meramalkan peluang muncul untuk perniagaan anda berikutan krisis?

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Mohamad Faisal is a Principal, Faisal Malik & Co (Chartered Accountant). With 22 years of experience in financial and corporate advisory, learning development, and strategic consulting, he has served various financial positions in Fortune 100s within the region prior to his business advisory venture. He is a council member on several professional bodies and an industry adviser to several Malaysia local universities including University of Malaya. Follow him on LinkedIn.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How To Create More Money This 2021

Economy Finance

SME Capacity Building: Tips Of Building A Good Credit Record

Business Entrepreneurship

Ten Ways On How To Become Rich

Economy Finance

white and black floral cap sleeved shirt white and black floral cap sleeved shirt

7 Deadly Financial Mistakes By SMEs

Business Entrepreneurship

Connect
Sign Up For Our Newsletter