fbpx
Connect with us

Subscribe

Sales

Interaksi Dengan Produk Atau Perkhidmatan

Pengalaman pelanggan di sepanjang proses ini menentukan kelangsungan mana-mana perusahaan

Photo by Latun Noralyani from Facebook

“How would your clients interact with your products or services?” [Bagaimana tuan / puan selaku pendiri perniagaan ingin pastikan pelanggan tuan / puan dapat berinteraksi dengan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan?] 

Pengalaman pelanggan; bermula dari proses pra-jualan, pelaksanaan atau proses transaksi sehinggalah seusai jual/beli atau perkhidmatan telah diberikan. Setiapnya harus dengan pengalaman yang baik, proses yang baik atau menang-menang. Ini gaya bisnes masa kini. Bukan lagi zaman menang-kalah. 

Bagaimana mungkin pendiri bisnes mampu menawarkan pengalaman yang baik jika pemilik perniagaan itu sendiri tiada pengalaman yang boleh ditawarkan. Pembelajaran berterusan adalah pilihan terbaik buat pendiri perniagaan. 

USP atau Unique Selling Proposition.

Ia adalah apa yang membezakan kedai kita dengan kedai sebelah. Cara burger dimasak harus tidak sama dengan gerai di hujung sana. Santunan & cara layanan pendiri bisnes harus tidak sama dengan orang lain yang mungkin dah lama dalam bisnes. Khidmat selepas jualan contohnya, hatta kekemasansusunan barang jualan boleh menjadi daya tarik untuk pembeli singgah di kedai atau gerai kita. 

Libat urus atau engagement sebelum sesi latihan dan kompetensi Jurulatih semasa sesi latihan hinggalah khidmat sokongan selepas selesai sesi latihan boleh membezakan di antara satu firma penyedia latihan dengan firma yang lain. 

Pengalaman pelanggan di sepanjang proses ini menentukan kelangsungan mana-mana perusahaan.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Awesome Summer Marketing Ideas To Boost Online Sales

Sales

Kemahiran Orang ‘Sale’

Sales

FREE Guide To Convince Your Client

Sales

How To Choose A CRM Software For A Growing Asian Business

Business Entrepreneurship

Connect
Sign Up For Our Newsletter