fbpx
Connect with us

Subscribe

Azleen Abdul Rahim

Platform Mana Yang Sesuai Untuk Video: YouTube Atau Facebook?

Di Facebook, perhatian mereka hanya beberapa saat sahaja sebenarnya.

Photo by KAL VISUALS on Unsplash

Social Media Examiner, di antara sebuah portal pemasaran digital terkenal dunia beberapa bulan lalu mengumumkan yang mereka tidak akan lagi membuat perkongsian video di Facebook. Sebanyak tiga video seminggu yang sering mereka muatnaik di Facebook sebelum ini, kini mereka membuat keputusan untuk beralih ke YouTube. Michael Stelzner, Ketua Pegawai Eksekutif, penulis blog dan juga pakar media sosial di Social Media Examiner berkongsi kepada dunia melalui satu video baru-baru ini.

Dalam video tersebut, Michael mendedahkan hampir keseluruhan video-video Social Media Examiner yang dimuatnaik di Facebook mendapat sambutan yang hambar. Mengapa? Ini disebabkan oleh komuniti di Facebook tidak mempunyai penonton yang sebenar, terutamanya apabila satu-satu video itu berbentuk ilmiah dan ia melebihi 1-2 minit. Mereka sebaliknya lebih gemar membuat tatalan atau scroll dan mencari video yang bukan-bukan. Walaupun jumlah yang melihat atau view agak tinggi tetapi statistik ini langsung tidak ada apa-apa makna.

Di YouTube pula, sebaliknya berlaku. Ramai penonton di platform ini mempunyai minat untuk pelbagai bentuk video dan lebih gemar menonton bentuk video yang melebihi 2 minit dan sehingga habis.

Video-video yang dimuatnaik oleh Social Media Examiner biasanya berbentuk ilmiah, dokumentari bersiri berkenaan dengan topik media sosial dan pemasaran digital. Menurut Michael lagi, sebelum ini strategi mereka ialah untuk berada di mana komuniti mereka berada, iaitu di Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn dan YouTube dengan memuatnaik semua video mereka secara native. Dengan kata lain, video mereka dapat dimainkan terus di platform-platform ini tanpa perlu ke laman portal mereka.

Pada mata kasar, Facebook Video mempunyai jumlah tontonan atau view yang jauh lebih besar berbanding YouTube. Sepuluh kali jauh lebih besar sebenarnya, dan laporan yang dikeluarkan dilihat sangat-sangat memberangsangkan. Semuanya nampak bagus. Tetapi setelah beberapa lama menggunakannya, mereka mendapati penonton di Facebook tidak berada lama di video-video ini. Perhatian mereka hanya beberapa saat sahaja sebenarnya. Sebaik sahaja tiba pada saat ke-60 dan seterusnya, jumlah penonton semakin berkurang sehingga tiada penonton langsung.

Berlainan pula di YouTube, data yang mereka perolehi menunjukkan para penonton masih menonton video mereka sehingga habis, walaupun agak panjang. Kebanyakan dari mereka masih kekal menonton sehingga habis sebelum beralih ke video-video lain. Video Social Media Examiner biasanya mempunyai durasi 3 hingga ke 8 minit. Ada juga video mereka yang mencecah 50 minit dan lebih dari sejam pun ada.

Dari data-data yang didedahkan oleh Michael tadi, ia jelas menunjukkan strategi mereka perlu diubah sedikit apabila melibatkan penerbitan video. Mereka berada di platform yang salah selama ini, dan sedar keperluan untuk berada di YouTube lebih penting demi penonton. Jadi, strategi untuk meninggalkan Facebook perlu dilakukan kerana ia langsung tidak berbaloi.

Michael berkata lagi di dalam videonya, agak tidak masuk akal untuk terus menyediakan kandungan-kandungan yang orang tidak tonton atau baca seperti apa yang mereka rasai di Facebook. Ia seolah-olah meletakkan satu televisyen besar di lebuhraya yang besar di mana kenderaan yang menggunakan lebuhraya itu semuanya laju-laju belaka. Apabila bergerak terlalu laju, pemandu dan sesiapa sahaja di dalam kenderaan-kenderaan ini tidak akan sempat untuk melihat apa yang terkandung di televisyen besar tadi. Mungkin mata mereka cuma sempat memandang buat seketika sahaja, dan mungkin juga hanya beberapa saat sahaja. Bagi portal Social Media Examiner, Facebook ini ibarat satu lebuhraya yang besar dan video-video mereka ibarat rancangan televisyen. Malah selera pengguna di platform ini hanya gemarkan video-video yang terlalu pendek sahaja. Ini menjadikan video ilmiah dan panjang tidak mampu menarik perhatian langsung. Dan ini sama sekali menunjukkan yang platform Facebook sangat-sangat tidak sesuai untuk mereka meletakkan video mereka di sana.

Selepas membaca artikel ini, saya terus membuat sedikit kajian tentang topik yang sama dengan melihat pandangan orang lain. Saya membaca artikel-artikel lain di internet dan melihat beberapa video juga di YouTube. Kebanyakan pandangan yang diberikan terutamanya dari syarikat-syarikat penerbitan digital juga rata-rata sama, mereka lebih gemar menggunakan YouTube berbanding Facebook Video untuk meletakkan dan menyebarkan kandungan video mereka.

Bagi Social Media Examiner, ia satu pengajaran yang sangat mahal buat mereka. Dengan jumlah pengikut yang amat besar di Facebook iaitu melebihi 533,000 kesemuanya berbanding hanya sekitar 22,000 di YouTube, keputusan yang dibuat Michael ternyata terlalu berat tetapi perlu. Jumlah pengikut yang besar tidak lagi bermakna mereka akan melihat dan menonton apa yang dihidangkan, terutamanya di Facebook. Ia lebih kepada gimik sahaja ataupun syok sendiri.

Bagi saya, selain YouTube, memuatnaik video yang berilmiah dan panjang di LinkedIn juga sesuai. Platform ini dikenali ramai sebagai tempat golongan profesional dan bisnes melepak secara dalam talian. Platform ini juga semakin mendapat tempat bagi sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan video-video kemahiran dari seluruh dunia.

Perlu anda fahami, senario ini wujud sekiranya video-video yang anda terbitkan itu jenis yang agak panjang dan berunsur ilmiah. Tetapi jika video anda jenis yang sebaliknya pula iaitu berunsur santai, kasual dan lebih pendek, yang hanya mempunyai durasi beberapa saat sahaja atau tidak sampai seminit, anda boleh memilih untuk menggunakan beberapa platform lain selain YouTube seperti Facebook, Tiktok, Instagram, Twitter dan fungsi Stories dari kesemua platform tadi.

Dalam keseronokan anda membina dan menerbitkan video dan membuat penyebaran melalui platform-platform tadi, jangan lupa juga untuk menyiapkan penulisan pengenalan yang panjangnya dalam dua hingga tiga perenggan untuk mengiringi video tadi. Pengenalan ini penting bagi memudahkan sesiapa sahaja yang ingin menonton video anda untuk memahami dengan lebih baik tentang video tersebut. Bukan itu sahaja, ia juga dapat membantu menaikkan kedudukan ranking anda di enjin pencarian Google sekiranya video anda tadi turut dimasukkan di YouTube dan juga laman web.

Bercakap tentang kedudukan ranking melalui laman web, selain memuatnaik video anda (dan juga penulisan pengenalan tadi) ke dalam laman web milik sendiri, cuba cari beberapa laman web lain yang jauh lebih popular yang berminat untuk mempaparkan video anda tadi. Lebih banyak laman web yang berminat memuatnaik video anda itu, kedudukan ranking anda akan menjadi lebih baik lagi. Ini menjadi kenyataan hanya sekiranya terdapat pautan yang dimasukkan ke dalam perkataan tertentu di dalam penulisan pengenalan tadi, yang mampu membawa pembaca atau penonton kembali ke laman web anda.

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Azleen Abdul Rahim is the Co-Founder of Marketing In Asia. He also runs NSE, a social media management company. Follow him on LinkedIn.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Over 2 billion People Watch Facebook In-Stream Eligible Videos Every Month

News

Pharmaceutical Multinationals Miss Out On Online Communication Opportunities, Especially At A Country Level

Report

Kelebihan Pemasaran Video Dalam Trend Digital

Marketing

Malaysia’s 1st Virtual ‘Hari Sukan’ Resumes On New Dates In March

Google

Connect
Sign Up For Our Newsletter