fbpx
Connect with us

Subscribe

Azleen Abdul Rahim

LinkedIn: Sumber Penyebaran Kenyataan Akhbar

Berkenal-kenalanlah dengan individu-individu dari rangkaian media yang ada di sana

Photo by Nur Athirah Hamzah on Unsplash

Apakah cara paling mudah untuk anda mendapatkan perhatian dari pemberita, ketua-ketua editor dan individu-individu besar di syarikat-syarikat media di negara ini? 

Dahulu, kita bukan sahaja perlu kenal mereka dengan lebih baik tetapi juga perlu menulis kenyataan akhbar yang lengkap dan menarik. Selepas itu, anda perlu menghantar kenyataan akhbar tersebut kepada semua ketua-ketua editor dengan harapan mereka akan perasan dan mengambil kenyataan anda untuk dimuatkan ke dalam akhbar dan majalah. 

Betul?

Memang leceh. Biasanya kenyataan akhbar terutamanya dari syarikat kecil atau yang tidak pernah menjadi pelanggan berbayar, mereka amat sukar menembusi akhbar dan majalah mereka.

Kini, terdapat cara yang jauh lebih mudah untuk anda dan mungkin lebih efektif. Terima kasih kepada internet dan LinkedIn. Apa yang perlu anda lakukan ialah ‘bergerak’ aktif di LinkedIn dan mula mengorak langkah dengan berkenal-kenalan dengan individu-individu dari rangkaian media yang ada di sana. Tidak kira sama ada mereka adalah pemberita, jurugambar, editor, ketua editor malah ketua pegawai eksekutif syarikat media itu pun akan berada di LinkedIn.

Dengan kata lain, formula mudah untuk anda menyebarkan kenyataan akhbar anda di media masa ialah – melalui LinkedIn.

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Azleen Abdul Rahim is the Co-Founder of Marketing In Asia. He also runs NSE, a social media management company. Follow him on LinkedIn.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

LinkedIn: More Companies In Singapore Prefer To Hire Candidates With Skills, Over Qualifications Like Education Or Experience

Report

Stand Out On LinkedIn With Creator Mode, Cover Story, Service Pages & More!

Marketing

Asia: Don’t Neglect Your LinkedIn Opportunities

Marketing

6 Sebab Mengapa Pemasaran Media Sosial Penting Bagi Seorang Usahawan

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter